Onze voetbalclub voor straatkinderen in Kharkiv

ondertekening contract

Met de ondertekening van een overeenkomst tussen Bert van Oostveen, directeur van de KNVB, Alexander Dreval, directeur Breath Ukraine en Nico de Borst, voorzitter van Breath Care for Kids is het startsein gegeven om op het terrein van het internaat (boarding school) in Kharkiv een kunstgrasvoetbalveld en uiteindelijk een voetbalclub voor straatkinderen te vestigen. De overige partners in dit project zijn de autoriteiten van Kharkiv Oblast, de Universiteit van Kharkiv en Wilde Ganzen. Het voetbalveld ligt op het terrein van het internaat waar de straatkinderen uit de hele regio worden opgevangen. In 2011 zijn er 330 kinderen, in 2012 222 kinderen en tot half juni 2013 zijn er 83 kinderen opgevangen nadat ze van straat zijn geplukt door de bevoegde instanties zoals de politie.

Wilde Ganzen banner

In dit internaat worden de kinderen tijdelijk opgevangen nadat ze uit huis zijn geplaatst of omdat ze van straat opgepakt zijn. Voor dat ze in het internaat geplaatst worden ze in het ziekenhuis medisch gecontroleerd. Als ze in het internaat wonen wordt geprobeerd om voor deze kinderen een thuis te vinden bij familie of bij een pleeggezin. Er blijven echter altijd kinderen die nergens terecht kunnen en waarvoor wij in een familie type huis (Small group Home) voor maximaal 10 kinderen per huis onderdak bieden.

Danja Kharkiv

Bedroom Kharkiv internaat

Mede volgens de visie van de KNVB bieden wij kinderen met een verleden van de straat of andere kwetsbare kinderen bij onze S(treet) C(hildren) F(ootball) C(lub) Breath Kharkiv Ukraine onze voetbalactiviteiten aan. Ook willen wij een meisjesteam opzetten wat actief kan deelnemen aan wedstrijden en toernooien.

logo scfc breath

De club is inmiddels bij de Oekraiense voetbalbond geregistreerd. Vanaf lente 2017 willen wij met 50 kinderen een start maken. Het veld is inmiddels klaar en niets staat ons nog in de weg om van start te gaan. De trainers moeten uitgroeien tot een coach van de kinderen waardoor het intensieve contact een goede diagnose van de problemen van de kinderen gemaakt kan worden. Een juiste diagnose van de problemen zorgt ervoor dat wij de kinderen op meest effectieve manier kunnen helpen.

Huidig voetbalveld Kharkiv