Kinderhuis Krasnoarmeisk/Pokrovsk

Kinderhuis Krasnoarmeisk in het oosten van Oekraïne is een schoolvoorbeeld van een project dat teleurstellingen en tegenwerkingen met succes heeft doorstaan. Na de moeizame eerste stappen en de opening in 2011 is het project in Krasnoarmeisk uitgegroeid tot misschien wel het succesvolste project van Breath Care for Kids.

In 2003 kwam Evgeniy Levchenko van voetbalclub Vitesse over naar Sparta Rotterdam. Breath-voorzitter (en Sparta-fan) Nico de Borst raakte al snel bevriend met de voetballer. Levchenko toonde veel belangstelling voor de activiteiten van Breath Care for Kids en was enthousiast over het werk van de stichting in Roemenië. Dankzij het voetbal heeft Levchenko persoonlijk de problemen niet gekend maar hij heeft ze wel overal in zijn omgeving gezien. Daarom vatte hij samen met Breath het plan op iets voor de kinderen in zijn land te gaan doen.

Regio Donetsk

In december 2004 brachten Levchenko en De Borst een bezoek aan de regio Donetsk, gevolgd door een bezoek in oktober 2005 waarbij definitief werd besloten in de geboorteregio van 'Lev' een project te realiseren voor straatkinderen en andere kinderen in crisissituaties. Na veel problemen op hun weg te zijn tegengekomen, werd op 3 december 2008 ten kantore van de plaatselijke notaris in Krasnoarmeisk het glas geheven op de aankoop van een huis dat na een uitgebreide renovatie geschikt werd gemaakt voor deze kinderen.

Neeltje

Op 13 april 2011 kon het kinderhuis in Krasnoarmeisk officieel geopend worden. Inmiddels is het aanvankelijk naamloze huis omgedoopt in Huize Neeltje. “Die naam vertelt eigenlijk de ontstaansgeschiedenis van Breath,” vertelt voorzitter Nico de Borst. “Toen mijn moeder Neeltje voorafgaand aan haar overlijden in 1993 in de Daniel den Hoedkliniek werd verzorgd, besloot ik mijn marathonkilometers via sponsoring te gaan verkopen. Bij de overhandiging van de opbrengst kwam kinderarts Diederik van Heemstra naar mij toe met het voorstel om samen iets te gaan doen om de omstandigheden van kinderen te verbeteren. Zo werd het met hardlopen letterlijk breath inzetten om kinderen ook weer ‘breath’ te geven.”

Vele jaren later vond De Borst dat het tijd was om het overlijden van zijn moeder alsnog een mooi plaatsje te geven bij dit succesvolle project voor kinderen. “Eigenlijk is het overlijden van mijn moeder aanleiding geweest voor het ontstaan van Breath en daarom is het heel waardevol om daar zo bij stil te staan.”

Succes

De voorbereidingen waren moeizaam, maar na de start in 2011 is het project uiterst succesvol gebleken. Met grote dank aan ‘vader Igor’, een mijnwerker uit de Donetskregio, en ‘moeder’ Ira is het een echt gezin geworden met een sterke onderlinge band, waarbij alle gezinsleden voor elkaar opkomen.

Enkele jaren na de start zijn wel twee nieuwe gezichten aan het gezin toegevoegd. Evgeviy is door zijn studie tot programmaeur minder thuis te vinden. Dasha heeft het huis verlaten om een toekomst in Kramatorsk op te bouwen. Daardoor ontstond er ruimte voor Angelina en Anastasia, waarmee Huize Neeltje door het maximale aantal van tien kinderen wordt bewoond.

Dankzij verjaardagsgeld van Breathsponsor Stephan Mosheuvel, kon Dasha in 2013 een koksopleiding volgen op de Krim. Na die opleiding vond zij een baan in de kantine van de school. Maar zij vond ook de liefde. Het gevolg was dat zij Nico de Borst vroeg haar in februari 2014 bij wijze van vader naar de kerk te begeleiden voor de bruiloft. Het was een vraag die De Borst zo ontroerde dat hij naar de trouwerij afreisde, terwijl er een dag eerder nog 125 doden waren gevallen bij schermutselingen.

Ondanks de zware levensomstandigheden in het oosten van Oekraïne, is het verhaal van Dasha nog altijd exemplarisch voor de missie van Breath Care for Kids. Dasha woont inmiddels met man en kind in Kramatorsk, waar haar man een aardige baan heeft. Zelf houdt Dasha zich tegenwoordig bezig met de opvang van straatkinderen in deze stad in de Donetskregio.