Small Group Home Krasnoarmeisk

In het Oosten van Oekraine hebben wij op 13 april 2011 ons Small Group Home in Krasnoarmeisk officieël geopend. In eerste instantie werd er door de lokale autoriteiten behoudend gereageerd op onze voorstellen maar na een aanlooptijd is er een mooie samenwerking ontstaan. De stad Krasnoarmeisk ligt in het Donetsk-bekken waar zich de grootste mijn van Oekraine bevindt. De stad telt ongeveer 60.000 inwoners en wordt gedomineerd door de bewegingen op het treinspoor waar de steenkolen uit de mijnen verder worden getransporteerd.

Kinderen Krasnoarmeisk

In 2003 kwam Evgeny Levchenko van voetbalclub Vitesse over naar Sparta Rotterdam. Breath-voorzitter (en Sparta-fan) Nico de Borst raakte al snel bevriend met de voetballer. Levchenko toonde veel belangstelling voor de activiteiten van Breath Care for Kids en was enthousiast over het werk van de stichting in Roemenie.

De sport had hem gevrijwaard voor veel problemen die hij in zijn geboorteland om zich heen zag. Samen met Breath nam hij het plan op om iets voor de kinderen in zijn land te gaan doen.

Regio Donetsk

In december 2004 brachten Levchenko en De Borst een bezoek aan de regio Donetsk, gevolgd door een bezoek in oktober 2005 waarbij definitief werd besloten in de geboorteregio van 'Lev' een project te realiseren voor straatkinderen en andere kinderen in crisissituaties. Na veel problemen op hun weg te zijn tegengekomen werd op 3 december 2008 ten kantore van de plaatselijke notaris in Krasnoarmeisk het glas geheven op de aankoop van een huis dat na een uitgebriede renovatie geschikt werd gemaakt voor deze straatkinderen.

Op woensdag 13 april 2011 was de officiële opening van Small Group Home Krasnoarmeisk.