Zorgen om nieuwe wet Georgië

04-05-2024

De Georgische protesten in Tbilisi reden tot grote zorg.

Stichting Breath maakt zich grote zorgen over de situatie in Georgië. Breath is al sinds 2006 actief in het land dat gekenmerkt wordt door de traditionele manier van wijn maken, de Georgische keuken en de gastvrijheid van de bevolking. Wij hebben een uitstekende band met de Georgische regering die een deel van de kosten in onze huizen betalen. Stichting Breath heeft 43 zorgmedewerkers in dienst om onze kinderen bij te staan.

Onze zeer persoonlijke vele contacten met de lokale bevolking leert ons de hunkering om bij Europa te horen. Vooral de jeugd van Georgië neemt zijn verantwoordelijkheid en strijdt op een soort festival manier tegen een omstreden nieuwe wet die het land meer in handen van Rusland en niet in de handen van Europa drijft. De Georgische bevolking wil dit pertinent niet.

Deze omstreden wet houdt in dat organisaties die buitenlandse donaties ontvangen geregistreerd moeten worden als buitenlandse diensten. Deze wet wordt ook wel de Russische wet genoemd en wordt door de bevolking gezien als Russische inmenging.

Wij hebben onze eigen onafhankelijke Breath Georgië organisatie die ook afhankelijk is van onze donaties. De omstreden wet zou dus kunnen betekenen dat wij het stempel buitenlands agent krijgen en nauwgezet in de gaten worden gehouden. Nu hebben wij geen politieke ambities maar toch lijkt het ons een slechte zaak voor onze activiteiten. Wij volgen met argusogen de ontwikkelingen en hopen dat de jeugdige spirit er voor zorgt dat deze zeer omstreden wet niet wordt goedgekeurd.

We hebben gezorgd voor een goede zorgverzekering voor ons personeel. Daarnaast hebben wij een goede samenwerking met Unicef Georgië en diverse lokale autoriteiten. Plannen zijn er, mede op verzoek van het Georgische Ministerie van Gezondheid, voor uitbreiding van onze activiteiten. Op korte termijn gaan wij de onderhandelingen met de Minister opstarten voor deze uitbreidingen.

Georgië is een land met veel natuurschoon, met een mooie Zwarte Zee kust, de bergen in de Kaukasus en de culturele historie, dat ervoor zorgt dat Georgië een bezoek meer dan waard is. Klein feitje: wijn is uitgevonden in Georgië en er komen elk oogstjaar weer prachtige wijnen vandaan. In het verleden was Georgië een republiek van de Sovjet Unie, maar sinds 9 april 1991 onafhankelijk. Sindsdien is de officiële naam Republiek Georgië. Het land heeft grenzen met Rusland, Turkije, Armenië, Azerbeidzjan, de Kaukasus en de Zwarte Zee. Toerisme en wijnexport zijn belangrijke economische pijlers.

Na de Rozenrevolutie werd Micheil Saakasjvili president en hij bracht de hervormingen, die onder Sjevardnadze waren gestart, in een stroomversnelling. Het land ging onder meer gebukt onder enorme corruptie wat door Saakasjvili succesvol werd bestreden.

Georgië is aspirant-lid van de NAVO en sinds december 2023 kandidaat lid van de Europese Unie. Maar het land heeft ook grote zorgen. De Georgische regering heeft geen gezag over Abchazië en Zuid-Ossetie. Deze gebieden worden na veel wapengekletter door Rusland gecontroleerd. In 2008 werden wij opgeschrikt door paniekerige telefoongesprekken van onze Breath staf dat het Russische leger de hoofdstad Tbilisi op 30 km waren genaderd. Ook hebben wij deze gevaarlijke situatie aan den lijve ondervonden. Volgens de Wereldbank (2020) leeft 21,3% van de bevolking onder de nationale armoedegrens.

In 2005 werd Breath-voorzitter Nico de Borst, na een toevallige ontmoeting met Sandra Roelofs, de Nederlandse echtgenote van Saakasjvili en First Lady van Georgië, door haar uitgenodigd om het land te bezoeken om te bezien of Stichting Breath er iets kon betekenen voor kwetsbare kinderen in het land. We hebben daarna een hechte vriendschap met Sandra opgebouwd en in samenwerking met haar diverse projecten voor kinderen opgezet. De Borst heeft Georgië vele malen met veel plezier bezocht met altijd één oog open om iets voor de zwakkeren in de samenleving te betekenen. De Borst is zelfs 6 jaar lang honorair consul van Georgië in Nederland geweest wat hem de gelegenheid gaf om de stem van de straat- en gehandicapte kinderen op hoog niveau te laten horen. Op dit moment heeft Stichting Breath drie huizen voor kinderen met een EMB, een Ernstige Meervoudige Beperking, in 3 verschillende steden, een huis voor de opvang van straatkinderen in Telavi, in de mooie wijnstreek van Kakheti en een dagopvang en rehabilitatie centrum voor gehandicapten in Chkhorotsku aan de voet van de Kaukasus. Ons kantoor is gevestigd in Tbilisi.