Small Group Home Ozurgeti

Tijdens hun reis door Georgië werden bestuursleden van Breath geconfronteerd met de werkelijk hopeloze situatie van de mensen in het westen van het land. Op vier uur rijden (over gevaarlijke wegen) van de hoofdstad Tblisi ligt het stadje Ozurgeti. Wij keken er werkelijk onze ogen uit: op het stationsplein liepen varkens en koeien te grazen! De vriendelijkheid en gastvrijheid van de mensen was net als elders in Georgië hartverwarmend.

De ontbeerlijke leefsituatie maakt het noodzakelijk er alles aan te doen om te voorkomen dat kinderen bloot staan aan de gevaren van het straatleven. Al snel bereikte ons het verzoek om voor kinderen in problemen een dak boven het hoofd te verzorgen. Wij kwamen met een aantal van deze kinderen in contact en zagen met eigen ogen de enorme probleemsituatie waarin zij verkeren.

Tijdens een latere reis naar Ozurgeti hebben wij te koop staande huizen bekeken en informatie ingewonnen. In december 2007 hebben we toen besloten een huis in Ozurgeti aan te kopen.  Onze directrice van Breath Georgië, Ana Chachkunashvili, heeft de renovatie van het pand geleid. In juli 2008 werd het pand opgeleverd. Ikea Nederland heeft de volledige inrichting van het huis verzorgd en de complete inboedel naar Ozurgeti verscheept.
Vanaf hetzelfde moment namen 10 kinderen hun intrek in het nieuwe Small Group House in Ozurgeti. De kinderen worden door 2 vaste huisouders begeleid. Het Ministerie van Educatie in Georgië betaalt de exploitatiekosten van dit project. De Engelse stichting Every Child heeft in samenwerking met het Ministerie en Breath Georgië het personeel geselecteerd en opgeleid.

Ondanks de oorlog tussen Georgie en Rusland zijn de kinderen nu veilig. First Lady van Georgie Sandra Roelofs heeft inmiddels de kinderen bezocht.
De tuin bij het huis richtten we in met speelgelegenheden, een groentetuin en ruimte voor kleine boerdrijdieren.