Small Group Homes Malinivka

Achtergrond informatie
In de afgelopen tijd is het zeer onrustig geweest in Oost Oekraïne. Door de oorlog in de Donetsk- en Luganskregio zijn er veel mensen op de vlucht geslagen. Daarvan zijn er velen in de altijd rustig gebleven Kharkivregio neergestreken. Deze mensen verblijven onder slechte omstandigheden in kampen in de regio. Vooral in de wintertijd met temperaturen van soms wel -30 graden is het niet eenvoudig voor hen. Breath Care for Kids heeft regelmatig onder andere medicijnen uitgedeeld in de kampen. Maar dit is niet voldoende.

De kinderen zijn het slachtoffer
Zo zijn er in de stad Chuguiev, waar wij ons nieuwe project gaan opstarten, 113 kinderen zonder ouderlijke zorg. Daarvan zijn 32 kinderen weeskind en 81 kinderen hebben wel ouders maar die kunnen deze kinderen geen ouderlijke zorg bieden.
In de regio van deze stad ligt het vriendelijke Oekraïense dorpje Malinivka. In dit dorp zijn alle voorzieningen voor kinderen aanwezig. De organisatie Service for Children in Chuguiev heeft ons een dringend verzoek gedaan om opvang te verzorgen voor een aantal van deze kinderen door het realiseren van twee Small Group Homes.

Project
In Malinivka hebben wij een groot stuk grond van 3.700 m2 aangekocht, waar ruim plaats is voor twee huizen. Wij starten eerst met huis nr. 1 en zullen na voltooiing beginnen met het tweede huis. Het had heel wat voeten in de aarde om het stuk grond daadwerkelijk van een oud Oekraïens omaatje te kopen maar doorzettingsvermogen kan ons, in zowel Oekraïne en Nederland, niet ontzegd worden. Daardoor is de koop afgerond en is inmiddels de fundering voor het eerste huis gestort en zijn de leidingen voor alle voorzieningen aangelegd.
Onze SGH formule betekent dat er maximaal 10 kinderen per huis komen te wonen om ze maximale aandacht, liefde en zorg te kunnen bieden. Zorgvuldig selecteren wij een "ouderpaar"  welke 7 dagen per week, 24 uren per dag voor de kinderen zorgen. In andere huizen zien wij de ontwikkeling dat ze na verloop van tijd een echte familie vormen en de kinderen opkomen voor hun broertjes en zusjes. Daarnaast staat een veilig onderkomen, opleiding en zorgen voor een baan centraal. De kinderen kunnen in deze omgeving uitgroeien tot een stabiel volwassene.

Financien
Voor de realisatie van huis nummer 1 hebben wij ons inmiddels verzekerd van een flinke bijdrage van de Liberty Foundation. Deze stichting is voor ons al jarenlang een geweldige steun in de rug. Wilde Ganzen heeft in december ons project goedgekeurd en dat betekent dat zij alle sponsorbijdragen met 50% vermeerderen. Met andere woorden 1/3 van het project is gedekt. Voor de ontbrekende bedragen zullen wij snel actie ondernemen in de richting van fondsen en andere ondersteunende organisaties.
De kinderen en ouders krijgen van de Oekraïense overheid een speciale status waardoor wij verzekerd zijn van een flinke bijdrage in de exploitatiekosten voor ieder kind dat wij huisvesten. Deze bijdrage is echter net niet voldoende om alle kosten en voorzieningen die wij de kinderen geven te betalen. Wij maken een budget en gaan op zoek naar mensen die kinderen persoonlijk willen sponsoren en zullen diverse acties ter ondersteuning opzetten.

Self supporting
Mede door de afwaardering van de Oekraïense grivna en het Russisch-Oekraïense conflict zijn onder andere  de energieprijzen enorm gestegen. Volgens de Oekraïeners levert Rusland gas aan Slowakije die het vervolgens doorverkopen aan Oekraïne. U kunt zich voorstellen dat deze tussenschakel de prijs enorm opdrijft. Met Nederlandse technologie willen wij een milieuvriendelijker en vooral zuiniger energiebeleid opstellen dat ook nog een voorbeeld voor anderen kan zijn.
Verder zullen wij de ruime tuin gebruiken voor het verbouwen van groente en fruit. Kippen en varkens moeten zorgen voor verse eieren en vlees. Wij willen een commerciele activiteit opzetten om de ontbrekende financiën te verdienen. Tevens kunnen wij de kinderen die oud genoeg zijn daar een baan in aanbieden. Op deze manier willen wij het project zoveel mogelijk selfsupporting maken.

Contact
Indien u meer informatie over ons project wilt of u wilt ons project op de een of andere manier ondersteunen kunt u altijd contact met ons opnemen. De informatie staat op de contactpagina.